
کیفیت آموزش مهارتی باید با توانمندی دانشآموختگان سنجیده شود
معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفهای دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: کیفیت آموزش مهارتی باید با توانمندی دانشآموختگان سنجیده شود .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، دکتر محمدرضا نیستانی معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفه ای دانشگاه در سفر به اصفهان و در نشست تخصصی با مدیران مراکز آموزش علمی کاربردی و همکاران واحد استانی، با اشاره به تحولات جهانی در عرصه آموزش عالی اظهار داشت: امروزه الگوی ارزیابی در آموزش عالی، مبتنی بر پیامدهای یادگیری است به این معنا که توانمندیها و محصولات دانشآموختگان، نشاندهنده کیفیت فرآیند آموزشی مراکز است بر همین اساس، دانشگاهها باید براساس شاخصهای مشخص، عملکرد و اثربخشی خود را ارزیابی کنند.
وی افزود: در دهههای آینده، دانشگاهها با چالشها و فرصتهای جدیدی از جمله گسترش هوش مصنوعی مواجه خواهند بود؛ بهگونهای که تنها در این حوزه، بیش از ۳۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد بنابراین دانشگاه جامع علمی کاربردی و مراکز آن نیز باید با تشکیل اتاق فکر و بهرهگیری از ظرفیت دورههای کوتاهمدت، در شناسایی نیازهای بازار و طراحی برنامههای نوآورانه گام بردارند.
معاون نظارت و سنجش صلاحیت حرفهای دانشگاه جامع علمی کاربردی با تأکید بر اهمیت صلاحیت حرفهای، آن را محور تحول در آینده آموزش مهارتی کشور دانست و تصریح کرد: در کشورهای توسعهیافته، موضوع منابع انسانی و ارزیابی صلاحیتها با دقت و ساختاری منسجم انجام میشود. از این رو ضروری است در کشور ما نیز این مقوله بهصورت نظاممند و برنامهریزیشده دنبال شود. وی با اشاره به نقش دستگاههای اجرایی و صنعتی در آموزش نیروی انسانی گفت: ورود این دستگاهها صرفاً برای آموزش نیروهای موردنیاز خود نیست، بلکه وجهی از مسئولیت اجتماعی آنان را نیز شامل میشود؛ چرا که قابلیتها و ظرفیتهای خود را در اختیار جامعه قرار میدهند. دکتر نیستانی خاطرنشان کرد: ارزیابی مراکز در سال جاری، صرفاً برای صدور مجوز دورهها انجام نشد بلکه با رویکردی مستقل از فرآیند پذیرش و با هدف همراهی، تشویق و ارتقای کیفیت آموزشی مراکز صورت گرفت.
وی در پایان با اشاره به انتظار مدیریت عالی دانشگاه از مراکز آموزش علمی کاربردی استان اصفهان و سایر استانها گفت: ضروری است این مراکز با برنامهریزی راهبردی، سیاستگذاری هدفمند و مشارکت فعال، دستگاههای متقاضی را برای حضور مؤثرتر در عرصه آموزشهای مهارتی همراهی کنند و نقش خود را در حکمرانی آموزشی ایفا نمایند.
گفتنی است دکتر نیستانی در این سفر از مراکز آموزش علمی کاربردی گروه توسعه صنعتی انتخاب، ایران سپهر ، شهرک سلامت و عتیق بازدید کرد.