دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، پیشتاز زیرنظام‌های وزارت علوم در اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان

دانشگاه جامع علمی‌کاربردی، پیشتاز زیرنظام‌های وزارت علوم در اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی، براساس گزارش رسمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در سال تحصیلی ۱۴۰۱–۱۴۰۰ با نرخ اشتغال‌پذیری ۶۴.۴۴ درصدی، در رتبه سوم کل نظام آموزش عالی کشور و رتبه دوم در میان دانشگاه‌های فاقد تعهد استخدامی قرار گرفته است. این دانشگاه با تمرکز بر آموزش‌های مهارتی و ارتباط منسجم با نهادهای شغلی، توانسته بالاتر از دانشگاه‌های دولتی، پیام‌نور و غیرانتفاعی، عملکرد موفقی در زمینه اشتغال دانش‌آموختگان ثبت کند.

گزارش رسمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، مبتنی بر داده‌های ثبتی کدملی در پایگاه‌های رسمی شامل سازمان تأمین اجتماعی، فهرست کارمندان دولت و شرکت نفت است. بر همین اساس، در بازه ۹ ساله ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱، دانشگاه جامع علمی‌کاربردی بالاترین نرخ اشتغال را در میان دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم به خود اختصاص داده است.

این دانشگاه با میانگین اشتغال ۵۸.۳۸ درصد، پس از دانشگاه‌های علوم پزشکی (۷۲.۱۴٪)، در جایگاه دوم دانشگاه‌های فاقد تعهد استخدامی کشور قرار دارد. دانشگاه فرهنگیان به‌دلیل ساختار ویژه استخدامی، در ارزیابی عملکرد اشتغال‌پذیری قابل مقایسه با سایر دانشگاه‌ها نیست.

بر مبنای گزارش اعلامی، در حالی که میانگین اشتغال ۹ ساله کل آموزش عالی کشور حدود ۵۰ درصد و همراه با نوسانات گسترده بوده، نرخ اشتغال در دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در تمامی این سال‌ها همواره بالاتر از میانگین ملی و در حال رشد گزارش شده است.

بررسی نمودارهای تحلیلی نشان می‌دهد که نرخ اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه جامع از ۵۶.۱۰٪ در سال ۱۳۹۲ به ۶۴.۴۴٪ در سال ۱۴۰۰ رسیده است. تفاوت نرخ اشتغال میان دانشگاه جامع و میانگین کل آموزش عالی نیز از حدود ۳ درصد در سال‌های ابتدایی به بیش از ۱۶ درصد در سال ۱۴۰۱–۱۴۰۰ افزایش یافته است. این شکاف در سه سال پایانی (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰)، با تثبیت نرخ اشتغال بالای ۶۳ درصد، نشانگر مزیت رقابتی پایدار دانشگاه در مهارت‌آموزی و اشتغال‌پذیری است.

نکته مهم آن است که آمارهای ارائه‌شده در این گزارش، صرفاً شامل اشتغال رسمی ثبت‌شده در سامانه‌های بیمه‌ای و دولتی است و بخش‌هایی از بازار کار از جمله خوداشتغالی، مشاغل غیررسمی و فعالیت‌های بدون پوشش بیمه‌ای را در بر نمی‌گیرد؛ لذا ممکن است نرخ واقعی اشتغال در برخی حوزه‌ها بالاتر از ارقام اعلام‌شده باشد.

در شرایطی که سیاست‌گذاران آموزش عالی کشور با چالش بیکاری فارغ‌التحصیلان، ناهماهنگی رشته‌ها با نیاز بازار و فشارهای اقتصادی بر خانواده‌ها مواجه هستند، الگوی علمی‌کاربردی مبتنی بر مهارت‌آموزی، ارتباط با صنعت و طراحی برنامه‌های آموزشی نیازمحور می‌تواند مدلی موفق و اثربخش برای کل نظام آموزش عالی کشور تلقی شود.

موفقیت مستمر دانشگاه جامع علمی‌کاربردی در اتصال آموزش به اشتغال، جایگاه این دانشگاه را نه‌تنها در زیرمجموعه وزارت علوم، بلکه در کل ساختار آموزش عالی کشور برجسته ساخته است؛ جایگاهی که نیازمند حمایت سیاستی، تقویت منابع، و توسعه کیفی مستمر خواهد بود.